Практичне заняття №7. Оформлення електронного портфоліо

Необхідно розробити презентацію-портфоліо про себе та її захистити.

В презентаціЇ описати свої вміння та показати себе як досвідченного фахівця в певних сферах. В останньому слайді покажіть ідею власного STARTUPа.

Вимоги: виступ 3-4 хв., кількість слайдів - до 10. 

ПЗ- MS PowerPoint, Prezi тощо

Оцінювання - 7 балів.

На що, по-вашому, в першу чергу звертає увагу замовник? Як правило, у більшості випадків люди вказують на портфоліо і досвід роботи. У принципі, це закономірно. Як ще замовники можуть оцінити якість і професіоналізм віддаленого працівника? Тільки за прикладами робіт.

     Основна функція портфоліо програміста - переконати замовника, що ви здатні виконати роботу певного рівня складності. Тому якщо ви вже встигли закинути до мережі всі свої "150 замальовок і начерків", але ваше портфоліо не переконує замовника - ви даремно витратили час.

     І тоді виникає ще одне запитання - як краще оформити портфоліо? Які проекти поставити на перші місця, про що краще промовчати? На цю тему написано гори літератури, але практично всі статті стосуються миру реального - не віртуального. А закони в Інтернеті трохи інші, і між портфоліо в онлайн і оффлайн не можна ставити знак рівності. Отже, як оформити портфоліо у віртуальному світі?

     Куди додати портфоліо? Є кілька стандартних варіантів розміщення портфоліо в Інтернеті:

  • на персональному сайті - кращий варіант, оскільки посилання на зразки портфоліо ви зможете дати на візитці, будь-якій біржі віддаленої роботи, а також у процесі спілкування на форумі або в співтоваристві;
  • на біржі віддаленої роботи - хороший варіант, дозволяє привернути увагу до портфоліо з боку потенційних замовників, однак для цього вам будуть потрібні платні послуги з виділення портфоліо в каталозі фрілансерів;
  • на форумах - теми швидко йдуть в архів і з часом ваше портфоліо може бути видалено з сайта. Ефект від додавання портфоліо на форумах може бути протягом першого тижня-двох. Щоб утримувати увагу відвідувачів форуму в подальшому, вам доведеться оновлювати портфоліо або іншим способом привертати до нього увагу;
  • на дошках оголошень - аналогічні недоліки, як при додаванні портфоліо на форумах.

     Як правило, реальних замовників приносять два перші варіанти - персональний сайт і біржі віддаленої роботи. Причому сайт працює тільки в тому випадку, якщо він широко відомий і розкручений. Або варіант два - ви додаєте замовнику посилання на ваш сайт, де він може спокійно подивитися ваше портфоліо.

     Біржі віддаленої роботи - це хлібні місця, звідки можна отримати постійний приплив замовників. Причому як разові замовлення, так і постійні! Як правило, на кожній біржі віддаленої роботи є каталог програмістів, де виконавці можуть опублікувати своє портфоліо. Далі важливо враховувати, що програмісти в каталогах сортуються за рейтингом. Він формується по-різному, але зазвичай залежить від наступних факторів: кількість робіт у портфоліо, кількість відгуків про програміста, відвідуваність портфоліо (скільки людей його подивилися). Відповідно, чим краще оформлено ваше портфоліо і чим вище ваш рейтинг, тим більше замовників знайдуть вас у каталозі й запропонують роботу!

     Яким чином замовники можуть потрапити на ваше електронне портфоліо? З каталогу - так, але не факт, що більшість замовників будуть ходити по каталогу в пошуках кращих виконавців. Як правило, більшість роботодавців додають проект і дивляться, хто їм напише. Ось тут і ховається другий спосіб привернути замовника до портфоліо! Залишати коментарі до проектів. Автоматично там додається посилання на вашу персональну сторінку. І, відповідно, замовник при бажанні може перейти і подивитись детальну інформацію про автора відповіді! Як варіант, посилання на портфоліо можна залишати на форумах (там, де дозволяють - спамити ні в якому разі не можна!). Або на дошках оголошень.

     Правильне оформлення портфоліо - це всього лише організація інформації, не потрібно нічого прикрашати чи приховувати, не потрібно вигідно підкреслювати плюси і обходити гострі кути. Портфоліо - це результат вашої праці й предмет гордості, але саме головне - це один з основних показників, на підставі якого замовник робить вибір.

     Щоб краще розуміти весь процес оформлення, ознайомтеся з нижчезазначеними рекомендаціями [41]:

     Ніколи не додавайте до портфоліо незакінчену роботу

     Якщо робота виконана навіть на 99%, то вона все одно залишається незавершеною, незалежно від причини. Фактично ви показуєте всім потенційним замовникам, що ви вже один раз не змогли довести замовлення до кінця і не вважаєте це проблемою. Часто в портфоліо зустрічаються фрази: "Замовник раптово закінчив фінансування проекту, от недороблена версія ...", - як би не було, ви все одно показуєте те, що ви берете участь в проектах, які не доживають навіть до старту, що говорити про успіх ?

     Тому якщо серед ваших робіт є незавершені проекти, але ви хочете їх демонструвати замовникам, у вас є всього два варіанти: 1) "Вирізати" з проекту повнофункціональні елементи і показувати тільки їх, 2) Закінчити роботу на 100% і лише тоді поставити її в портфоліо.

     Кожна робота, додана в портфоліо, має бути докладно описана

     Коли в портфоліо знаходяться роботи для фірми "Космос" або для іншого відомого і великого клієнта, замовник відразу починає сумніватися в чесності програміста. Ті ж сумніви виникають, коли замовник бачить роботи англійською мовою з американськими рекламними гаслами. І ці сумніви мають підстави, тому що, якщо ви дійсно зробили весь сайт "Космосу" - вам більше не потрібно шукати роботу.

     Тому, якщо ви все-таки займалися розробкою Веб-сайту для великої компанії або працюєте з іноземними замовниками - обов'язково вкажіть, що готові надати рекомендації від безпосередніх представників замовника, щоб уникнути підозр у фальсифікації портфоліо.

     Кожна робота повинна бути детально описана за наступною схемою:

     Найменування робіт.

     Описання завдання.

     Результати.

     Термін виконання.

     Приклад:

Найменування робіт: верстка XHTML
Опис завдання: зверстати валідний шаблон XHTML з psd файлу
Результати: Шаблон доступний за адресою www.shablon.ru і проходить повну валідацію W3C
Термін виконання: 8 годин (1.5 дня)
Найменування робіт: створити набір іконок
Опис завдання: намалювати 10 іконок 40x40 рх, у 3D перспективі
Результати: див. малюнок
Термін виконання: 16 годин (3 дні)

     Природно, що Опис завдання може бути розширений і повинен бути максимально докладним, якщо ви виконували широкий спектр робіт. Також, якщо ви використовуєте в портфоліо роботи, зроблені до початку діяльності в Інтернеті, не забудьте надати на вимогу рекомендації минулих роботодавців.

     При цьому зверніть особливу увагу на те, що спотворення інформації й обман завжди будуть виявлені, а докладно описані роботи додадуть замовнику впевненості в тому, що ви підходяща кандидатура для виконання його проекту. Також не забудьте те, що замовнику повинно бути зрозумілим, навіщо ви показуєте йому яку-небудь роботу.

     Не вказуйте посилання на безкоштовні Веб-сайти на безкоштовних хостингових серверах.

     Відсутність власного хостингу і домену однозначно говорить про декілька фактів:

  1. ви не працюєте в мережі Інтернет професійно;
  2. ви мало знайомі з керуванням і роботою Веб-серверів;
  3. ви робите свою роботу погано або тільки починаєте працювати.

     І немає сенсу обговорювати принципи і причини відсутності свого домену та хостингу, просто прийміть як аксіому те, що професіонал, що працює в Інтернеті, повинен мати власний Веб-сайт. Стосовно теми портфоліо, власний Веб-сайт дозволить вам демонструвати свої роботи незалежно ні від кого, а також ви зможете розмістити додаткову рекламну інформацію. Мається на увазі відсутність на сайті (якщо він використовується для демонстрації портфоліо) реклами і банерів - тільки роботи і описи робіт і тільки реклама власних послуг.

     Не змушуйте замовників нічого скачувати.

     Якщо не розглядати виключення, то пропонувати замовнику завантажувати ваші роботи для оцінки не слід - це додатковий час, замовник перенесе перегляд ваших робіт у кінець черги з кандидатів і в процесі може знайти відповідного виконавця раніше. Тому роботу найкраще демонструвати в Інтернеті.

     Показуйте тільки найкращі та характерні роботи

     Портфоліо, у якому більше 15-20 робіт, досить складне для перегляду, особливо якщо це однотипні роботи. Залиште найкращі, найсвіжіші й характерні, напишіть до них цікаві описи і регулярно оновлюйте.

     Головне сприймайте портфоліо як маркетинговий інструмент, чим краще ви переконаєте клієнта в своєму професіоналізмі - тим більше тендерів ви зможете виграти, заповнюйте портфоліо ретельно й уважно. Неприпустимо наявність друкарських помилок, граматичних помилок, сленгу в описі роботи, тільки робота і ваші навички, про свої унікальні якості ви зможете розповісти в резюме.

     Бажаємо успіху!

     Запитання для самоконтролю:

  1. Чи достатньою мірою відповідають знання, які пропонує класична вища освіта, реальним вимогам ринку праці індустрії інформаційних технологій?
  2. Чи потрібні програмісту, на Вашу думку, додаткові сертифікати, що підтверджують його кваліфікацію?
  3. Що розуміється під сертифікацією програмістів?
  4. Скільки видів сертифікації програмістів існує? Які це види?
  5. Які сертифікаційні програми Вам відомі?
  6. Чи може кожний бажаючий вільно одержати сертифікат фахівця?
  7. Що представляє собою сертифікаційний іспит?
  8. Де програміст може отримати сертифікат?
  9. Чи може програміст отримати сертифікат заочно?
  10. Існує три види сертифікаційних тестів. Які це види?
  11. Які центри авторизованого навчання в Україні Вам відомі?
  12. Назвіть переваги Оn-line сертифікації.
  13. Які центри Оn-line сертифікації Вам відомі?
  14. Що таке біржа віддаленої роботи?
  15. Хто такі фрілансери?
  16. Що таке резюме?
  17. Що потрібно писати в резюме програмісту?
  18. Який оптимальний розмір резюме?
  19. Яку структуру повинно мати резюме?
  20. Як оформляти пункт "Досвід роботи" у резюме?
  21. Що таке портфоліо?
  22. Яку основну функцію виконую портфоліо програміста?
  23. На що, по-вашому, у першу чергу звертає увагу роботодавець?
  24. Як замовники можуть оцінити якість і професіоналізм віддаленого працівника?
  25. Яким чином замовники можуть потрапити на Ваше електронне портфоліо?
  26. Чому в портфоліо не слід вказувати посилання на безкоштовні Веб-сайти на безкоштовних хостингових серверах?
  27. Яку приблизно кількість робіт доцільно розміщати у портфоліо?
Остання зміна: Monday 6 May 2019 09:10 AM