Практичне заняття №7. Оформлення електронного портфоліо
Необхідно розробити презентацію-портфоліо про себе та її захистити.
В презентаціЇ описати свої вміння та показати себе як досвідченного фахівця в певних сферах. В останньому слайді покажіть ідею власного STARTUPа.
Вимоги: виступ 3-4 хв., кількість слайдів - до 10.
ПЗ- MS PowerPoint, Prezi тощо
Оцінювання - 7 балів.
На що, по-вашому, в першу чергу звертає увагу замовник? Як правило, у більшості випадків люди вказують на портфоліо і досвід роботи. У принципі, це закономірно. Як ще замовники можуть оцінити якість і професіоналізм віддаленого працівника? Тільки за прикладами робіт.
Основна функція портфоліо програміста - переконати замовника, що ви здатні виконати роботу певного рівня складності. Тому якщо ви вже встигли закинути до мережі всі свої "150 замальовок і начерків", але ваше портфоліо не переконує замовника - ви даремно витратили час.
І тоді виникає ще одне запитання - як краще оформити портфоліо? Які проекти поставити на перші місця, про що краще промовчати? На цю тему написано гори літератури, але практично всі статті стосуються миру реального - не віртуального. А закони в Інтернеті трохи інші, і між портфоліо в онлайн і оффлайн не можна ставити знак рівності. Отже, як оформити портфоліо у віртуальному світі?
Куди додати портфоліо? Є кілька стандартних варіантів розміщення портфоліо в Інтернеті:
- на персональному сайті - кращий варіант, оскільки посилання на зразки портфоліо ви зможете дати на візитці, будь-якій біржі віддаленої роботи, а також у процесі спілкування на форумі або в співтоваристві;
- на біржі віддаленої роботи - хороший варіант, дозволяє привернути увагу до портфоліо з боку потенційних замовників, однак для цього вам будуть потрібні платні послуги з виділення портфоліо в каталозі фрілансерів;
- на форумах - теми швидко йдуть в архів і з часом ваше портфоліо може бути видалено з сайта. Ефект від додавання портфоліо на форумах може бути протягом першого тижня-двох. Щоб утримувати увагу відвідувачів форуму в подальшому, вам доведеться оновлювати портфоліо або іншим способом привертати до нього увагу;
- на дошках оголошень - аналогічні недоліки, як при додаванні портфоліо на форумах.
Як правило, реальних замовників приносять два перші варіанти - персональний сайт і біржі віддаленої роботи. Причому сайт працює тільки в тому випадку, якщо він широко відомий і розкручений. Або варіант два - ви додаєте замовнику посилання на ваш сайт, де він може спокійно подивитися ваше портфоліо.
Біржі віддаленої роботи - це хлібні місця, звідки можна отримати постійний приплив замовників. Причому як разові замовлення, так і постійні! Як правило, на кожній біржі віддаленої роботи є каталог програмістів, де виконавці можуть опублікувати своє портфоліо. Далі важливо враховувати, що програмісти в каталогах сортуються за рейтингом. Він формується по-різному, але зазвичай залежить від наступних факторів: кількість робіт у портфоліо, кількість відгуків про програміста, відвідуваність портфоліо (скільки людей його подивилися). Відповідно, чим краще оформлено ваше портфоліо і чим вище ваш рейтинг, тим більше замовників знайдуть вас у каталозі й запропонують роботу!
Яким чином замовники можуть потрапити на ваше електронне портфоліо? З каталогу - так, але не факт, що більшість замовників будуть ходити по каталогу в пошуках кращих виконавців. Як правило, більшість роботодавців додають проект і дивляться, хто їм напише. Ось тут і ховається другий спосіб привернути замовника до портфоліо! Залишати коментарі до проектів. Автоматично там додається посилання на вашу персональну сторінку. І, відповідно, замовник при бажанні може перейти і подивитись детальну інформацію про автора відповіді! Як варіант, посилання на портфоліо можна залишати на форумах (там, де дозволяють - спамити ні в якому разі не можна!). Або на дошках оголошень.
Правильне оформлення портфоліо - це всього лише організація інформації, не потрібно нічого прикрашати чи приховувати, не потрібно вигідно підкреслювати плюси і обходити гострі кути. Портфоліо - це результат вашої праці й предмет гордості, але саме головне - це один з основних показників, на підставі якого замовник робить вибір.
Щоб краще розуміти весь процес оформлення, ознайомтеся з нижчезазначеними рекомендаціями [41]:
Ніколи не додавайте до портфоліо незакінчену роботу
Якщо робота виконана навіть на 99%, то вона все одно залишається незавершеною, незалежно від причини. Фактично ви показуєте всім потенційним замовникам, що ви вже один раз не змогли довести замовлення до кінця і не вважаєте це проблемою. Часто в портфоліо зустрічаються фрази: "Замовник раптово закінчив фінансування проекту, от недороблена версія ...", - як би не було, ви все одно показуєте те, що ви берете участь в проектах, які не доживають навіть до старту, що говорити про успіх ?
Тому якщо серед ваших робіт є незавершені проекти, але ви хочете їх демонструвати замовникам, у вас є всього два варіанти: 1) "Вирізати" з проекту повнофункціональні елементи і показувати тільки їх, 2) Закінчити роботу на 100% і лише тоді поставити її в портфоліо.
Кожна робота, додана в портфоліо, має бути докладно описана
Коли в портфоліо знаходяться роботи для фірми "Космос" або для іншого відомого і великого клієнта, замовник відразу починає сумніватися в чесності програміста. Ті ж сумніви виникають, коли замовник бачить роботи англійською мовою з американськими рекламними гаслами. І ці сумніви мають підстави, тому що, якщо ви дійсно зробили весь сайт "Космосу" - вам більше не потрібно шукати роботу.
Тому, якщо ви все-таки займалися розробкою Веб-сайту для великої компанії або працюєте з іноземними замовниками - обов'язково вкажіть, що готові надати рекомендації від безпосередніх представників замовника, щоб уникнути підозр у фальсифікації портфоліо.
Кожна робота повинна бути детально описана за наступною схемою:
Найменування робіт.
Описання завдання.
Результати.
Термін виконання.
Приклад:
Найменування робіт: верстка XHTML Опис завдання: зверстати валідний шаблон XHTML з psd файлу Результати: Шаблон доступний за адресою www.shablon.ru і проходить повну валідацію W3C Термін виконання: 8 годин (1.5 дня) |
Найменування робіт: створити набір іконок Опис завдання: намалювати 10 іконок 40x40 рх, у 3D перспективі Результати: див. малюнок Термін виконання: 16 годин (3 дні) |
Природно, що Опис завдання може бути розширений і повинен бути максимально докладним, якщо ви виконували широкий спектр робіт. Також, якщо ви використовуєте в портфоліо роботи, зроблені до початку діяльності в Інтернеті, не забудьте надати на вимогу рекомендації минулих роботодавців.
При цьому зверніть особливу увагу на те, що спотворення інформації й обман завжди будуть виявлені, а докладно описані роботи додадуть замовнику впевненості в тому, що ви підходяща кандидатура для виконання його проекту. Також не забудьте те, що замовнику повинно бути зрозумілим, навіщо ви показуєте йому яку-небудь роботу.
Не вказуйте посилання на безкоштовні Веб-сайти на безкоштовних хостингових серверах.
Відсутність власного хостингу і домену однозначно говорить про декілька фактів:
- ви не працюєте в мережі Інтернет професійно;
- ви мало знайомі з керуванням і роботою Веб-серверів;
- ви робите свою роботу погано або тільки починаєте працювати.
І немає сенсу обговорювати принципи і причини відсутності свого домену та хостингу, просто прийміть як аксіому те, що професіонал, що працює в Інтернеті, повинен мати власний Веб-сайт. Стосовно теми портфоліо, власний Веб-сайт дозволить вам демонструвати свої роботи незалежно ні від кого, а також ви зможете розмістити додаткову рекламну інформацію. Мається на увазі відсутність на сайті (якщо він використовується для демонстрації портфоліо) реклами і банерів - тільки роботи і описи робіт і тільки реклама власних послуг.
Не змушуйте замовників нічого скачувати.
Якщо не розглядати виключення, то пропонувати замовнику завантажувати ваші роботи для оцінки не слід - це додатковий час, замовник перенесе перегляд ваших робіт у кінець черги з кандидатів і в процесі може знайти відповідного виконавця раніше. Тому роботу найкраще демонструвати в Інтернеті.
Показуйте тільки найкращі та характерні роботи
Портфоліо, у якому більше 15-20 робіт, досить складне для перегляду, особливо якщо це однотипні роботи. Залиште найкращі, найсвіжіші й характерні, напишіть до них цікаві описи і регулярно оновлюйте.
Головне сприймайте портфоліо як маркетинговий інструмент, чим краще ви переконаєте клієнта в своєму професіоналізмі - тим більше тендерів ви зможете виграти, заповнюйте портфоліо ретельно й уважно. Неприпустимо наявність друкарських помилок, граматичних помилок, сленгу в описі роботи, тільки робота і ваші навички, про свої унікальні якості ви зможете розповісти в резюме.
Бажаємо успіху!
Запитання для самоконтролю:
- Чи достатньою мірою відповідають знання, які пропонує класична вища освіта, реальним вимогам ринку праці індустрії інформаційних технологій?
- Чи потрібні програмісту, на Вашу думку, додаткові сертифікати, що підтверджують його кваліфікацію?
- Що розуміється під сертифікацією програмістів?
- Скільки видів сертифікації програмістів існує? Які це види?
- Які сертифікаційні програми Вам відомі?
- Чи може кожний бажаючий вільно одержати сертифікат фахівця?
- Що представляє собою сертифікаційний іспит?
- Де програміст може отримати сертифікат?
- Чи може програміст отримати сертифікат заочно?
- Існує три види сертифікаційних тестів. Які це види?
- Які центри авторизованого навчання в Україні Вам відомі?
- Назвіть переваги Оn-line сертифікації.
- Які центри Оn-line сертифікації Вам відомі?
- Що таке біржа віддаленої роботи?
- Хто такі фрілансери?
- Що таке резюме?
- Що потрібно писати в резюме програмісту?
- Який оптимальний розмір резюме?
- Яку структуру повинно мати резюме?
- Як оформляти пункт "Досвід роботи" у резюме?
- Що таке портфоліо?
- Яку основну функцію виконую портфоліо програміста?
- На що, по-вашому, у першу чергу звертає увагу роботодавець?
- Як замовники можуть оцінити якість і професіоналізм віддаленого працівника?
- Яким чином замовники можуть потрапити на Ваше електронне портфоліо?
- Чому в портфоліо не слід вказувати посилання на безкоштовні Веб-сайти на безкоштовних хостингових серверах?
- Яку приблизно кількість робіт доцільно розміщати у портфоліо?